حافظه رم چیست و سیستم چه میزان رَم نیاز دارد؟

در واقع RAM یا Random Access Memory گونه ای از حافظه برای ذخیره سازی داده ها است که اجازه میدهد فایل ها در مدت زمانی کوتاه نوشته و خوانده شوند بدون اینکه در این خواندن و نوشتن تقدم و تاخر زمانی اهمیتی داشته باشد. در واقع حافظه رم به دلیل سرعت بالای آن در خواندن و نوشتن از سایر حافظه های دیگر از جمله دیسک سخت است. رم به سیستم شما اجازه میدهد که با سرعت بالا به داده های مورد نیاز دسترسی داشته باشد و در نتیجه رم تاثیر بالایی بر سرعت عملکرد سیستم شما دارد. نکته دیگر آنکه رم یک حافظه موقتی است که پس از هر بار راه اندازی مجدد سیستم عامل تمامی داده های ذخیره شده بر روی آن پاک می شود:

این امر از رم یک حافظه موقت عالی برای ذخیره سازی داده ها می سازد که برای برنامه هایی که نیاز به دسترسی سریع و مداوم به داده ها دارند به کار گرفته می شود. برای مثال اگر از یک واژه پرداز برای نوشتن یک متن استفاده کنید، در حالی که مشغول ویرایش هستید، اطلاعات و داده های آن بر روی رم ذخیره می شود تا در حین ویرایش بتوانید به شکل زنده همه تغییرات اعمال شده را در آن واحد مشاهده کنید.

اساساً دو گونه متفاوت از رم وجود دارد: استاتیک یا ثابت و دینامیک یا متغیر. رم دینامیک یا DRAM زمان دسترسی در حدود 60 نانو ثانیه (یک میلیاردم ثانیه) را مقدور می سازد در حالی که SRAM یا رم استاتیک زمان دسترسی 10 نانو ثانیه دارد. با این وجود DRAM به دلیل هزینه کمتر آن بیشتر مورد اقبال و استفاده است.

چه میزان رم بر روی سیستم شما نصب شده؟

برای فهمیدن آنکه سیستم شما در حال حاضر از چه میزان رم برخوردار است کافی است از روی دسکتاپ خود بر روی آیکون Computer و یا در Explorer بر روی This PC  کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید:

این کار پنجره ای را باز میکند که تمامی اطلاعات سیستم شما را به شکل کلی ارائه میکند. در اینجا در ذیل بخش System میتوانید میزان رم سیستم خود را که با Installed Memory مشخص شده، پیدا کنید:

نکته آنکه اگر سیستم عامل شما از نوع 32 بیتی باشد، تنها از 4 گیگابایت رم و نه بیشتر پشتیبانی میکند و در این حالت ممکن است در این پنجره، میزان رم نمایش داده شده کمتر از میزان رم نصب شده بر روی سیستم باشد. همچنین اگر کارت گرافیک سیستم شما حافظه مخصوص به خود نداشته باشد، از رم سیستم برای انجام عملیات گرافیکی استفاده خواهد کرد.

چگونه بیشترین بازدهی را از رم سیستم داشته باشیم؟

بهترین کاربران آنهایی هستند که میدانند چگونه بیشترین استفاده را از رم سیستم خود داشته باشند. یک راه استفاده بهینه از رم بهره گیری از قابلیت ReadyBoost است که در واقع ابزاری است که از ویندوز ویستا در دل این سیستم عامل تعبیه شده است و میتواند از یک فلش USB به عنوان یک رم اضافی برای سیستم استفاده کند.

البته این ابزار به اندازه خرید یک رم اضافه برای سیستم کاربردی نیست اما یک راه کار ساده و اساسی و در اغلب موارد پاسخگو و کم هزینه برای افزایش سرعت سیستم است. به ویژه اگر از یک سیستم بسیار کند رنج میبرید.

راه دیگر آن است که بیشتر و بیشتر از ابزار Task Manager استفاده کرده و در استفاده از آن استاد شوید. هرچند این کار پیش پا افتاده به نظر می آید اما شک نکنید حرفه ای ترین کاربران ویندوز کسانی هستند که همواره پنجره Task Manager در کنار سایر برنامه ها در سیستم آنها باز است و مدام پروسه ها و عملکرد سیستم را رصد میکنند.

سیستم شما به چه میزان رم احتیاج دارد؟

امروزه به نظر میرسد که برای آنکه یک سیستم چابک و سریع داشته باشید که از پس پردازش نرم افزارهای مدرن بر آید، باید رم سیستم را ارتقا دهید. ذکر چند نکته اساسی برای ارتقای رم سیستم ضروری است.

در حال حاضر و با استانداردهای 2015 کف رم مورد نیاز سیستم برابر با 4 گیگابایت است. یعنی به میزانی که سیستم از پس اغلب کارهای پردازشی مورد نیاز کاربر برآید. اما آنچه به عنوان یک حاشیه امنیت میتوان ذکر کرد، داشتن 8 گیگابایت رم به همراه یک سیستم عامل 64 بیتی است به ویژه اگر کارت گرافیکی رایانه شما واجد رم یا حافظه درونی خاص خود نباشد. این میزان رم خیال شما را از بابت اجرای نرم افزارهای معمول گرافیکی و پردازشی و همچنین اغلب بازی های موجود در بازار راحت میکند.البته قابل ذکر است که اگر شما از CPU مدل پایین استفاده می کنید و حافظه رم شما بالا باشد تاثیری در سرعت سیستم شما نخواهد داشت.

اگر به شکل ویژه و تخصصی در حوزه نرم افزارهای گرافیکی و بازی های مدرن مشغول هستید، قطعا میزان 16 گیگابایت رم چیزی است که به آن محتاج هستید. بیش از این میزان رم به هیچ عنوان برای سیستم های خانگی و حتی شرکتی نیاز نیست، مگر آنکه هدف خاصی از کار با سیستم مقصود شما باشد. در واقع تفاوت رم 16 گیگابایت با 32 گیگابایت در یک سیستم خانگی حتی برای انجام چندین پردازش سنگین عملا قابل احساس نیست ( با توجه به مکانیزم مدیریت رم در سیستم عامل ویندوز).


تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند


    دیدگاه خود را بیان کنید

    به منظور بیان دیدگاه خود لطفا ابتدا وارد سایت شوید