هارد دیسک چیست و چگونه کار می‌کند ؟
هارد دیسک یا دیسک سخت (Hard Drive Disk) یکی از حافظه‌های ذخیره سازی جانبی داده‌ها است و اغلب حافظه دائمی کامپیوتر نیز خوانده می‌شود.هارد ديسک در سال 1950 اختراع گرديد. هارد ديسک هاي اوليه شامل ديسک هاي بزرگ با قطر 20 اينچ ( 50/8 سانتيمتر) بوده و توان ذخيره سازي چندين مگابايت بيشتر را نداشتند. به اين نوع ديسک ها در ابتدا ” ديسک ثابت ” مي گفتند.

کلمه HDD به چه معناست؟
کلمه HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive به معنای “دیسک درایو سخت” است.
دیسک سخت یا هارد دیسک چیست؟
می‌توان گفت دیسک سخت بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر است. تقریبا همه داده‌ها از جمله سیستم عامل (Operating System)، فایل‌ها، برنامه‌ها و … روی حافظه جانبیِ دیسک سخت قرار می‌گیرند. هارد دیسک‌ها معمولا به اندازه یک کتابچه با اندازه‌ای بین ۳٫۵ تا ۶ اینچ هستند.

هارد دیسک چه وظیفه‌ای دارد؟
دیسک سخت یک وظیفه دارد و آن حفظ دائمی داده‌ها است. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود، تا زمانی که حذف نشود بر روی سکتورها، در مکان‌ خود باقی خواهد ماند. البته ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین رفتن این داده‌ها اثر بگذارد.

سیر تکاملی دیسک های سخت

هارد دیسک چیست

سال ها پیش دیسک های سخت بسیار بزرگ و سنگین بودند و برای محیط های حفاظت شده مانند مرکز اطلاعات یا اداره‌های بزرگ ، بسیار مناسب تر از محیط های صنعتی (به دلیل ظرافت و میزان دقت ) و اداره‌های کوچک و خانه‌ها (به دلیل اندازه و توان مصرفی بالای آن ها ) بودند . پیش از اوایل سال ۱۹۸۰ بیشتر دیسک های سخت صفحات ۸ اینچی (۲۰ سانتی متری) یا ۱۴ اینچی ( ۳۵ سانتی متری) داشتند که شامل تجهیزات مدارات متحرک با سطح ساختمانی زیاد بودند ( به خصوص دیسک های بزرگ تجهیزات متحرک که گاهی به نام ماشین های عیب یاب عنوان می‌شوند. ) و در موارد بسیاری به جریان بالا یا حتی توان سه فاز نیاز دارند .

اگر اکنون شما با یک تراشه کوچک اطلاعات خیلی زیادی در مقیاس چندصد گیگابایت را جابه جا می کنید در گذشته هاردهایی به اندازه یک اتاق وجود داشتند که تنها ۲۵۰ مگابایت ظرفیت داشته اند . وقتی که اینهارد عجیب و غریب را با تجهیزات ذخیره سازی امروزی مقایسه می کنیم که یک درایو فلش معمولی با ابعادی که شاید در جیبتان گم شود ، متوجه می شویم که ظرفیتی ۴۰۰۰ برابر بیشتر از آن دارد .

هارد دیسک چیست

هارد دیسک ها در ابتدا برای استفاده در کنار کامپیوتر تولید شدند و بعد ها از آن ها در داخل کامپیوتر استفاده شد . با گذشت زمان کاربرد های هارددیسک از حیطه کامپیوتر فراتر رفت . بطوریکه در تجهیزات ضبط تصویر ، پخش صدا ، همچنین در سیستم ها و دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت .
عکس زیر نیز مربوط به انتقال هارد ۵ مگابایتی در سال ۱۹۵۰ کمپانی IBM است .

هارد دیسک چیست
این هاردم در سال 1980 با حجم 2.5 گیگابایت تولید شد.

هارد دیسک چیست

با نسل جدید هارد ها آشنا شوید!!
هارد دیسک‌های هایبریدی در اصل از دو نوع هارد دیسک تشکیل می‌شوند، یعنی وجود یک هارد دیسک معمولی (مکانیکی) همراه با یک عدد هارد دیسک SSD که با یکدیگر کار می‌کنند. در هارد دیسک‌های هایبریدی یک هارد دیسک معمولی که اصولاً ظرفیت بالایی هم دارد با یک هارد دیسک SSD که سرعت بالایی دارد ادغام می‌شوند و هارد SSD نقش بافر را بازی می‌کند. بنابراین هارد دیسک‌های هایبریدی سرعت بالاتری از هارد دیسک‌های معمولی ولی کمتر از SSD و ظرفیتی بالاتر از SSD دارند، پس شما یک درایو نسبتاً سریع با ظرفیت بالا دارید. اما کمپانی وسترن دیجیتال خلاقیت بیشتری به خرج داده و یک هارد دیسک دوگانه را با نام Black 2 (مشکی 2) طراحی و تولید کرده است. هارد دیسک بلک 2 در اصل یک پک است که شامل یک هارد SSD با ظرفیت 120 گیگابایت همراه با یک هارد دیسک 2.5 اینچی با ظرفیت یک ترابایت است. درست است که همانند هارد دیسک‌های هایبریدی این محصول نیز از یک هارد معمولی همراه با یک هارد SSD تشکیل شده است اما در هاردهای هایبریدی درایو SSD ظرفیت پایینی دارد و بیشتر به‌عنوان بافر استفاده می‌شود ولی در هارد دیسک Black 2 شما می‌توانید از SSD به‌عنوان یک منبع ذخیره‌سازی هم استفاده نمایید پس شما تعیین می‌کنید که هارد SSD چه کاری انجام دهد. با نصب این هارد دیسک دو درایو جداگانه بر روی سیستم شما نمایش داده می‌شود ولی هر دوی این درایوها به‌صورت مشترک از یک رابط SATA III بهره می‌برند. البته کمپانی وسترن دیجیتال یک رابط USB هم به همراه این محصول ارائه می‌کند تا امکان استفاده از این هارد دیسک بر روی کامپیوتر نیز برای شما امکان‌پذیر باشد. کمپانی سازنده این محصول ادعا کرده که سرعت خواندن این هارد دیسک 350 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن 140 مگابایت بر ثانیه است که در مقایسه با هارد دیسک‌های معمولی، سرعت بسیار عالی است اما در مقایسه با SSDها خیلی هم سریع نیست.

هارد دیسک چیست


تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند


    دیدگاه خود را بیان کنید

    به منظور بیان دیدگاه خود لطفا ابتدا وارد سایت شوید