در این مطلب، بهترین نکته های عکس های کلوزآپ را درباره انتخاب نقطه کانونی و تنظیمات دوربین برای عکاسی کلوزآپ طبیعت با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم.

عکاسی ماکرو دنیای تازه ای را در خلق تصاویر هیجان انگیز و خلاقانه می گشاید و به شما اجازه می دهد حتی از سوژه های پیش پا افتاده در طبیعت هم تصاویر خیره کننده و جذابی بسازید.

وقتی توقف می کنید و از دریچه لنز کلوزآپ (close-up) به دنیا نگاه می کنید، می بینید که این دنیای مینیاتوری بسیار جذاب و دلفریب است. جزئیاتی که اغلب در نگاه به تصویر بزرگتر دیده نمی شوند، در شکل ها، فرم ها و رنگ های اسرار آمیزی آشکار می گردند.

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

در عکاسی ماکرو جنبه هایی از کشف و خلاقیت پدید می آیند که در کمتر فرم دیگر عکاسی ممکن است. با کمی تمرین توانایی ثبت عکس های خوب را پیدا می کنید، ولی با گذشت زمان در اینکار ماهر خواهید شد .

عکس های طبیعت ماکرو محدود به یک استایل بخصوص نیستند. عکسی که در اینجا نشان داده شده یک راه برای عکاسی از سرخسی در حال پوسیدن است. اما حالات ممکن خلاقانه بسیاری، بسته به هدف شما، نورپردازی، ترکیب بندی و اینکه چه مقدار از سوژه را در فوکوس قرار می دهید وجود خواهد داشت.

تنظیمات لازم برای عکس ماکرو:

1: موقعیت دوربین

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

برای کنترل بهتر روی فوکوس و کادربندی، از یک سه پایه محکم استفاده کنید. مدلی که ستون میانی نداشته باشد برای عکاسی در سطح پایین مناسب تر است. اینکار موجب می شود دوربین تراز و هم سطح با سوژه قرار بگیرد و با پس زمینه خلوت و جذابی احاطه شود.

2: کادربندی عکس

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

سوژه را در منظره یاب مشخص و موقعیت دوربین را تنظیم کنید، مطمئن شوید که اندازه سوژه در کادر درست است. روی ترکیب بندی مورد نظر خود کار کنید و در آخر لبه های کادر را کنترل نمایید تا چیز حواس پرتکنی وجود نداشته باشد.

3: فوکوس دقیق

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

در عکس های ماکرو عمق میدان بسیار کم و محدود است، بنابراین برای اینکه سوژه کاملا واضح و شارپ باشد لازم است که فوکوس دقیقی انجام شود. انجام اینکار به صورت دستی خیلی بهتر از استفاده از حالت AF (فوکوس اتوماتیک ) خواهد بود. در صورت لزوم، برای فوکوس دقیق تر، می توانید از حالت بزرگنمایی در صفحه نمایش دوربین استفاده نمایید.

4: تنظیم نور

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

از مقدار ایزو پایین استفاده کنید تا کیفیت عکس بهتری داشته باشید. دیافراگمی مناسب با سوژه انتخاب نمایید. اینجا سرعت شاتر خیلی تاثیر گذار نیست، چراکه دوربین ثابت و بر روی سه پایه است. اما برای جلوگیری از تار شدن در سرعت های پایین، مطمئن شوید که سوژه کاملا ساکن باشد.

سه گام نهایی برای عکاسی ماکرو جذاب:

1: انتخاب لنز ماکرو

TETBURY, UNITED KINGDOM - OCTOBER 19: A Tamron SP AF 60mm f/2 DI II Macro DSLR camera lens photographed during a shoot for Digital Camera Magazine, October 19, 2012. (Photo by Joseph Branston/Digital Camera Magazine)

در حالت ایده آل لنز شما نسبت ۱:۱ دارد. این به این معنی است که اندازه ای که سوژه روی سنسور دوربین می گیرد با اندازه واقعی خودش برابر است. فاصله های کانونی در عکاسی ماکرو می توانند از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیمتر متغیر باشند. لنزهای کوتاه تر باید به سوژه نزدیک تر شوند، در صورتیکه لنز های بلندتر می توانند در فاصله بیشتر استفاده شوند.

2: انتخاب دیافراگم مناسب

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

دیافراگم می تواند عمق میدان را باریک تر یا پهن تر کند. چون شما در هنگام عکاسی ماکرو خیلی به سوژه نزدیک هستید، عمق میدان حتی در دیافراگم های کوچک (مثل f/22 ) خیلی باریک است. بنابراین اگر سوژه های واضح و شارپ تری می خواهید، گشودگی دیافراگم کوچکی را در نظر بگیرید. مثلاf/11 را امتحان کنید.

3: یک نقطه کانونی در نظر بگیرید و بقیه را مات کنید

Bracken frond (Pteridium aquilinum) showing autumn colour

برای تنها کردن (ایزوله کردن) بخشی از سوژه، بیشترین مقدار دیافراگم را انتخاب کنید و به دوربین زاویه ای دهید تا هم سطح سوژه نباشد. این موجب می شود بقیه اجزای سوژه در منطقه فوکوس نباشند (تار شوند) و فقط یک بخش کوچک در فوکوس بماند.

 

Bracken Pteridium aquilinum close-up of fronds in autumn


تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند


    دیدگاه خود را بیان کنید

    به منظور بیان دیدگاه خود لطفا ابتدا وارد سایت شوید