جستجو در گوگل ظاهر سخت و پیچیده ای ندارد، اما دانستن برخی ترفندها و روشهای جستجو در گوگل می تواند به ما کمک کند ساده تر و زودتر به جواب برسیم. ضمن اینکه این کلک های به ظاهر ساده از ما یک جستجوگر حرفه ای می سازد. با توجه به انبوه اطلاعات در فضای وب ، یافتن اطلاعات و مقالات مورد نیاز یک فرد ، کار ساده و راحتی نخواهد بود مگر اینکه بتواند با مهارت و دانش کافی به سایت های مورد نظرش دست پیدا کند.

بنابر این ، امروز در اینجا به معرفی و بررسی راهکارهای اساسی و مهم برای روشهای جستجو در گوگل و سایت های اینترنتی می پردازیم که امیدوارم برای شما کاربردی و مفید واقع شود!

یکی از مزیت های مفید و کاربردی وب ، جستجو در میان اطلاعات متنی و رسانه ای سایت های اینترنتی است. پس برای این منظور باید از یک موتور جستجوگر متنی و تصویری استفاده کرد. در حال حاضر یکی از قوی ترین و بزرگترین آنها ، موتور جستجوگر گوگل است که به عنوان اولین ابزار برای جستجو در فضای وب کاربرد دارد. تقریبا هر سایتی که روی کار می آید در گوگل هم ثبت می شود و اگر شما با جستجو در آن با مشکلی مواجه شدید ، حتما مشکل از نحوه جستجوی شماست !

پس در این مطلب به معرفی راه های جستجوی سریع و مفید در گوگل یا به نوعی ” گوگل کردن ” می پردازیم که تا آخر مطلب با ما همراه باشید!

در ابتدای کار حتما سعی کنید به جای استفاده از مرورگرهای متفرقه ، اگر می خواهید در گوگل جستجو کنید از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید تا به نتایج بهتر و مفیدتری در این مرورگر دست پیدا کنید.

برای شروع کار جستجو ، حتما چندین کلمه مرتبط با موضوع مورد جستجو را در ذهن خود داشته باشید تا اگر احیانا از اولین یا دومین کلمه کلیدی ، چیزی یافت نشد مایوس نشوید و از کلمات دیگری که در ذهن دارید استفاده کنید و سعی کنید از جملات طولانی استفاده نکنید و نهایتا از سه تا پنج کلمه را در گوگل جستجو کنید.

1- علامت ” گیومه و کوتیشن ” :

با گذاشتن کلمات یا جملات خودتان در داخل یک گیومه یا کوتیشن ، گوگل می فهمد که فقط دنبال همان جمله یا کلمه مورد نظر هستید و سایت هایی که آن کلمات در داخل آنها است برای شما لیست می شوند.

2- علامت OR :

اگر در میان کلمات خود از OR بزرگ استفاده کنید به گوگل می گویید که به طور همزمان برای دو کلمه جستجو را انجام دهد. مثلا اگر دنبال کلمات Haftegy و برترین مطالب و هفته هستید باید در میان هر کدام از این کلمات از عملگر OR استفاده کنید. همچنین می توانید به جای عملگر OR از علامت ( | ) که با نگه داشتن کلیدهای ( SHIFT+\ ) انجام می شود استفاده کنید.

3- علامت + :

در جستجوگر گوگل ، عبارت هایی مثل the , to , a و دیگر عبارات نادیده گرفته می شوند و اگر می خواهید که این عبارات در جستجوهای شما لحاظ شوند می توانید از علامت مثبت ( + ) استفاده کنید. البته یک استفاده دیگر هم از این علامت می شود و آن هم اینست که اگر مثلا عبارت ( computer+ کامپیوتر) را در جستجوگر تایپ کنید ، گوگل می فهمد که باید به دنبال واژه computer بگردد که کلمه کامپیوتر درون آن باشد.

4- علامت – :

این علامت عکس علامت مثبت عمل می کند ، یعنی اگر عبارت ( computer– کامپیوتر) را در جستجوگر بزنید ، گوگل می فهمد که باید دنبال کلمه computer بگردد که واژه کامپیوتر درون آن وجود نداشته باشد و آن کلمه را فیلتر کند.

5- علامت ~ :

اگر به دنبال عبارت یا مبحث خاصی هستید ، مثلا عبارت ( آموزش ~ فتوشاپ) را در گوگل تایپ کرده تا موضوع و مقالات مرتبط با آموزش فتوشاپ را به شما نمایش دهد.

6- عبارت define :

اگر می خواهید که معنی یک کلمه را در گوگل پیدا کنید باید ابتدا عبارت ( define:computer ) را نوشته و بعد کلمه مورد نظرتان را تایپ کنید تا معنی آن را به شما بدهد که با روی کار آمدن مترجم گوگل می توانید از این ابزار استفاده کنید.

7- عبارات تاریخی :

اگر شما در گوگل مثلا عبارت ( computer2012..2013 ) را بزنید ، به گوگل می فهمانید که مطالبی که مرتبط با سایت computer است را در محدوده تاریخی تعیین شده نمایش دهد.

8- عبارت filetype :

اگر بخواهید مثلا فایل های pdf,doc,txt,word,mpeg,swf و یا هر پسوند دیگری از فایل ها را جستجو کنید می توانید مثلا در گوگل عبارت ( computer:pdf ) را بزنید تا گوگل موضوعات فایل مرتبط با کلمه مورد نظرتان را لیست کند.

9- عبارت time :

با نوشتن عبارت iran time در جستجوگرتان به گوگل می گویید که زمان محلی به وقت ایران را به شما نمایش دهد.

10- عبارت USD in EURO:

با تایپ این عبارت به گوگل می فهمانید که باید تفاوت نرخ بین دلار به یورو را برای شما نمایش دهد.

11- عبارت site :

اگر هم بخواهید موضوعات و عناوین ایندکس شده یک سایت خاص را در گوگل ببینید باید مثلا عبارت ( site:fnn.ir ) را سرچ کنید.

12- عبارت link :

اگر بخواهید به عنوان یک مدیر سایت متوجه شوید که چه سایت هایی به سایت شما لینک داده اند و یا بک لینک داده اند ، مثلا عبارت ( link:fnn.ir ) را زده تا بک لینک هایی که به این سایت داده شده را بتوان لیست کرد.

13- عبارت paid :

اگر به دنبال نرم افزار یا فیلم یا هر چیز رایگان دیگری در فضای وب هستید می توانید مثلا عبارت ( windows-paid ) را در جستجوگرتان تایپ کنید تا فقط رایگان نرم افزار مورد نظرتان لیست شود.

14- عبارت intitle :

اگر به دنبال عنوان مطالب و مقالات خودتان در وب هستید ، می توانید مثلا عبارت ( intitle:computer ) را تایپ کنید.

15- عبارت inurl :

بر عکس قضیه و عبارت قبلی ، اگر مثلا عبارت ( inurl: computer ) را بزنید ، به گوگل می گویید که عبارت مورد نظرتان را فقط در آدرس URL سایت های اینترنتی جستجو کند.

16- عبارت weather :

برای مطلع شدن از وضعیت آب و هوای مناطق کشور و یا شهرتان می توانید مثلا عبارت ( weather tehran ) را بزنید تا گوگل وضعیت آب و هوای منطقه شما را لیست کند.

17- عبارت movie و music :

برای سرچ محتواهای یک ویدیو یا موزیک خاص در گوگل می توانید از دو عبارت ( movie: یا music: ) استفاده کنید.

18- محاسبات ریاضی :

جستجوگر گوگل حتی می تواند محاسبات ریاضی شما را انجام دهد . مثلا می توانید عبارت (sin(40) یا tan(70 و یا هر عبارت ریاضی دیگری را تایپ کرده تا اندازه و عمل ریاضی شما را نمایش دهد.

19- جستوجوی پیشرفته گوگل:

اگر به ابزار سرچ دقیق تری احتیاج دارید، می توانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search استفاده کنید.


تا کنون یک دیدگاه برای این ملطب ارسال شده است


دیدگاه خود را بیان کنید

به منظور بیان دیدگاه خود لطفا ابتدا وارد سایت شوید