اکشن یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در فتوشاپ است که زمان انجام کارهای شما را بسیار کم می کند. با این ابزار شما می توانید کارهایی که بر روی یک تصویر انجام می دهید را ضبط کرده و سپس در همان تصویر و یا تصاویر دیگر از آن استفاده کنید.

بطور مثال شما 100 تصویر  دارید که می خواهید اندازه تمام آنها از 1600 x 1200 به 640 x 480 تغییر کند. تغییر اندازه تک تک تصاویر کاری بسیار زمان بر و غیر عقلانی است. به همین دلیل برای انجام اینکار از ابزار اکشن استفاده می کنیم. در این صورت تنها کافی است بگویید که اکشن تمام کارهایی که شما انجام می دهید را ضبط کند و اندازه یک تصویر را تغییر دهید سپس آن اکشن را بر روی تمام 99 تصویر دیگر اعمال می کنید. در نتیجه در کمتر از چند ثانیه اندازه تمام تصاویر شما تغییر می کنند.

استفاده از اکشن در فتوشاپ

قدم اول: اضافه کردن پنجره Actions

اولین کار اضافه کردن پنجره اکشن ها به فتوشاپ است. برای اینکار در منوی فتوشاپ روی Window  و سپس Actions کلیک کنید و یا کلیدهای ترکیبی Alt+F9 را بطور همزمان فار دهید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

همانطور که مشاهده می کنید فتوشاپ بطور پیش فرض دارای چند اکشن می باشد. اما بیشتر نیاز ما به اکشن هایی است که توسط خودمان اضافه می شوند.

قدم دوم: اضافه کردن اکشن جدید

ابتدا در پنجره اکشن ها روی آیکون اضافه کردن اکشن کلیک کنید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

پنجره  ای به شکل زیر مشاهده خواهید کرد:

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

در این پنجره Name نام دلخواه اکشنی است که می خواهید اضافه کنید. Set گروه اکشن است که در حالت عادی فقط Default Actions وجود دارد. Function Key ایحاد یک کلید ترکیبی برای شروع اکشن و Color رنگ دلخواهی است که می خواهید به اکشن اختصاص دهید. توجه داشته باشید که اضافه کردن تمام موارد به جز نام کاملا اختیاری است.

سپس برای ذخره اکشن باید روی کلید Record کلیک کنید. مشاهده می کنید که اکشن شما بطور خودکار شروع به ضبط می کند به این معنی که هر کاری که از الان بر روی تصویر مورد نظرتان انجام دهید در این اکشن ذخیره خواهد شد. تغییرات مورد نظر را در تصویر اعمال کنید سپس برای اتمام ضبط روی آیکون Stop کلیک کنید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

اکشن شما ذخیره خواهد شد و از این پس می توانید از این اکشن برای اعمال تغییر روی تصاویرتان استفاده کنید. برای اینکار فقط کافی است روی آیکون Play Selection کلیک کنید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

اعمال اکشن بر روی چندین تصویر

شاید این سوال به ذهنتون رسیده باشه که در این حالت هم ما باید تک تک تصاویر را باز کرده و روی کلید Play Selection کلیک کنیم. در صورتی که تعداد تصویر کم باشد این کار خیلی وقت گیر نیست اما در صورت بالا رفتن تعداد تصاویر بهتر است که از این روش استفاده کنیم.

روی File > Automate > Batch کلیک کنید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

پنجره ای به این شکل باز خواهد شد:

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

در این پنجره Actions نام اکشنی است که می خواهید روی تصاویرتان اعمال کنید. همچنین Source مسیر تصاویر را مشخص می کند که این مسیر می تواند یک پوشه یا فایل های باز شده در فتوشاپ باشد. در قسمت Detination هم سه گزینه وجود دارد گزینه None تغییرات را اعمال می کند اما ذخیره نمی کند. گزینه Save and Close تغییرات اعمال شده را بر روی همان تصویر ذخیره می کند و در نهایت گزینه Folder تصاویر را بصورت یک تصویر جدید در مسیری که مشخص کرده اید ذخیره می کند.

خارج کردن و وارد کردن اکشن ها

برای خروجی گرفتن از اکشن هایی که ایجاد کردید در پنجره اکشن ها روی Options کلیک کرده و سپس روی Save Actions کلیک کنید. همچنین در همین قسمت با انتخاب گزینه Load Actions می توانید اکشن هایی که از قبل ذخیره کرده اید و یا از اینترنت دانلود کرده اید را وارد کنید.

 

نحوه استفاده از اکشن در فتوشاپ

 


تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند


    دیدگاه خود را بیان کنید

    به منظور بیان دیدگاه خود لطفا ابتدا وارد سایت شوید