مقایسه نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور

مقایسه نرم افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور:

برنامه های Adobe Photoshop و Adobe Illustrator دومورد از نرم افزارهای طراحی گرافیکی و تصویری هستند. هر یک از این نرم افزارها ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند که بیشتر طراحان و ویراستاران از آن ها برای ایجاد آثار هنری و حرفه ای استفاده می کنند. اما چه تفاوت هایی بین این دو برنامه وجود دارد؟ در این مقاله، به مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور خواهیم پرداخت.

کاربرد و برنامه های هدف

فتوشاپ:
– فتوشاپ یک ابزار ویرایش و پردازش تصاویر است که بیشتر برای ویرایش عکس ها و تصاویر استفاده می شود.
– نرم افزار فتوشاپ قدرتمندترین ابزار برای تغییر و بهبود تصاویر دیجیتالی، جلوه های ویژه و طراحی وب می باشد.
– این برنامه برای ویرایش تصاویر رنگی، ایجاد افکت های ویژه، رتوش عکس و طراحی وب بسیار کارآمد است.

ایلاستریتور:
– از طرفی، ایلاستریتور یک برنامه برداشت برداری است که بیشتر برای طراحی لوگوها، آیکون ها، ایلوستریشن ها و طرح های برداری استفاده می شود.
– نرم افزار Illustrator برای ایجاد طرح های برداری با کیفیت بالا و قابلیت تغییر اندازه بدون از دست دادن کیفیت بسیار مفید است.
– ایلاستریتور برای طراحی هنری و گرافیک برداری مناسب است و بیشتر برای طراحان و هنرمندان که به ایجاد طرح های برداری علاقه دارند، مناسب است.

مزایای استفاده از فتوشاپ نسبت به ایلاستریتور

 مقایسه-نرم_افزارهای-طراحی-گرافیکی-فتوشاپ-و-ایلاستریتور

درسته که Adobe Illustrator می تواند وکتورهای فوق العاده ای ایجاد کند؛ اما Adobe Photoshop به معنای واقعی کلمه بهترین و قدرتمندترین ابزار برای ویرایش تصاویر شطرنجی هست. در این بخش قصد داریم تعدادی از مزایای اصلی فتوشاپ رو در مقایسه با ایلاستریتور بهتون معرفی کنیم؛ پس همراهمون باشین.

طراحی گرافیکی شطرنجی
اگر تصویر مبتنی بر پیکسل دارین که نیاز به ویرایش داره، فتوشاپ مناسب ترین ابزار برای این کار هست؛ چون این نرم افزار یک ابزار حرفه ای و قدرتمند برای ویرایش تصاویر شطرنجی هست. همونطور که تو بخش های قبل هم گفتیم گرافیک شطرنجی از پیکسل تشکیل شده که هر پیکسل یه موقعیت خاص توی شبکه تصویر داره.

در حالت کلی هر پیکسل به صورت جداگانه کاربرد خاصی نداره؛ اما وقتی کنار هم قرار می گیرن یه تصویر رو تشکیل میدن. توانایی ویرایش شطرنجی در سطح پیکسل همون چیزی هست که فتوشاپ رو به یک ابزار قدرتمند و مهم برای ویرایش تصاویر شطرنجی تبدیل کرده.

ترکیب تصویر
قطعا شما هم زمانی که به عکس های خودتون نگاه می کنین، حضور یسری لکه ناخوشایند شما رو آزار میده و باعث خراب شدن عکس شما میشه. باید بهتون بگیم که یکی از مزایای فتوشاپ برطرف کردن همین لکه ها هست. برای مثال شما یک عکس زیبا از یک جاده جنگلی دارین که حضور یک ماشین عکس شما رو خراب کرده؛ پس به کمک فتوشاپ می توانید این ماشین رو از تصویر خودتون پاک کنید و بخشی از جاده رو جایگزین اون ماشین کنید تا عکس شما طبیعی بنظر برسه. در واقع می توانید با ایجاد یک تصویر عالی به کمک فتوشاپ، مرحله تولید و عکاسی خودتون رو خیلی حرفه ای جلو ببرید.

ویرایش تصویر
ویرایش تصاویر یکی از مزیت ها و کاربردهای اصلی نرم افزار فتوشاپ هست. در واقع این کار به کمک فتوشاپ خیلی راحت تر از اون چیزی که فکر می کنین انجام میشه و ویرایش تصویر با فتوشاپ برای تمامی عکاس های آماتور و حرفه ای خیلی راحت هست. Adobe Photoshop ابزارهای زیادی برای آسان کردن ویرایش تصاویر در اختیار شما قرار میده؛ علاوه بر این با فتوشاپ می توانید انواع تنظیمات از نوردهی تا رنگ کنتراست را روی تصاویرتان پیاده سازی کنید. حتی می توانید تصاویر خودتان را برش بدین، بچرخونید و یسری جلوه خاص بهشون اضافه کنید.

مزایای استفاده از ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ

 مقایسه-نرم_افزارهای-طراحی-گرافیکی-فتوشاپ-و-ایلاستریتور

به دلیل تفاوت های موجود بین دو نرم افزار Adobe Illustrator و Adobe Photoshop انتخاب ایلاستریتور می تونه گزینه بهتری برای انجام بعضی کارها باشه. در این بخش قصد داریم تعدادی از مزایای اصلی ایلاستریتور رو در مقایسه با فتوشاپ بهتون معرفی کنیم؛ پس همراهمون باشین.

طراحی گرافیکی برداری
گرافیک برداری یکی از زمینه هایی هست که Adobe Illustrator تو اون می درخشه؛ دلیل این موضوع هم اینه که ایلاستریتور یه نرم افزار گرافیک برداری هست. در واقع گرافیک برداری روی تصاویری انجام میشه که تو هر اندازه ای مقیاس پذیر هستن و تخریبی روی اون ها انجام نمیشه.

حتما خیلی از شماها این سوال به ذهنتون اومده که چجوری میشه یه عکس رو به قدری بزرگ کرد که تمام کیفیت اون از پنجره صفحه خارج بشه؛ اما تغییری توی وضوح تصویر ایجاد نشه؟ باید بگیم که این کار فقط از عهده یه برنامه گرافیک برداری بر میاد چون می تونه یه تصویر رو بی نهایت بزرگ یا کوچیک کنه تا زمانی که هرگز وضوح تصویر از بین نره. در واقع مزیت گرافیک برداری ایلاستریتور باعث میشه تا ایجاد تصویر با رنگ های مسطح و اشکال مشخص خیلی راحت انجام بشه.

تابلوهای هنری
یکی دیگه از مزیت های استفاده از ایلاستریتور، توانایی استفاده از تابلوهای هنری هست؛ در واقع تابلو هنری به شما این امکان رو میده تا دقیقا مثل زمانی که یه کاغذ جلوی شما قرار گرفته، هر نوع تصویری رو روی اون بکشین. شما می تونین چندتا تابلوی هنری مختلف ایجاد کنین و اون ها رو به هر شکلی که دوست دارین جهت بدین. حتی شما می تونین به صورت همزمان روی این تابلوها کار کنین که یه راه میانبر راحت برای بررسی همه پروژه های شما به صورت هست.

تصویرسازی
یکی از کارهایی که توی ایلاستریتور به سادگی قابل انجام هست؛ اما امکان اون توی فتوشاپ فراهم نیست، تصویرسازی هست. تصویرسازی یکی از مزیت های اصلی نرم افزار Adobe Illustrator هست و دلیل این موضوع تنوع بالای تعداد ابزارهای ایلاستریتور هست که باعث میشه کنترل کامل روی تمام مراحل هنری تصویرسازی به وجود بیاد. ایلاستریتور به عنوان قدرتمندترین نرم افزار طراحی گرافیکی شناخته میشه؛ پس همین موضوع باعث میشه تا بیشتر طراح های صنعتی، طراح های گرافیک و هنرمندان برای تصویرسازی سراغ این نرم افزار بیان.

تبدیل رستر به وکتور

 مقایسه-نرم_افزارهای-طراحی-گرافیکی-فتوشاپ-و-ایلاستریتور

درسته که همیشه نتیجه استفاده از ابزارها دقیقا همون چیزی نمیشه که ما دنبالش هستیم؛ اما نرم افزار Adobe Illustrator قادر هست تا از تصاویر شطرنجی شما نسخه برداری کنه. در واقع شما به کمک ایلاستریتور این قابلیت براتون فراهم هست تا یه تصویر شطرنجی رو ردیابی کنین. البته باید به این موضوع توجه کنین که ممکنه به دلیل تفاوت های گرافیک برداری و شطرنجی، تصویر شما دقیقا مدل برداری تصویر شطرنجی اولیه نشه. اما با وجود همه این احتمالات، ایلاستریتور همچنان به عنوان یه ابزار عالی برای برداری کردن تصویرهای مبتنی بر شطرنج شناخته میشه.

خب مرسی که مثل همیشه با فرهنگنوین  همراه بودین؛ ما تو این مطلب تلاش کردیم تا شما رو با مزیت های هر کدوم از دو نرم افزار ایلاستریتور و فتوشاپ آشنا کنیم تا به راحتی بتونین تفاوت این دو رو از همدیگه تشخیص بدین. هر دوی این برنامه ها کاربردی و مفید هستن؛ اما موارد استفاده اون ها کمی متفاوت هست، پس پیشنهاد می کنیم برای انجام هر کار گرافیکی بین فتوشاپ و ایلاستریتور مناسب ترین اون ها رو انتخاب کنین. منتظر نظرات و سوالاتون تو بخش کامنت هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *