بلاگ نوین

چطور عکس های کلوزآپ خیره کننده ای بگیریم

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | عکاسی

در این مطلب، بهترین نکته های عکس های کلوزآپ را درباره انتخاب نقطه کانونی و تنظیمات دوربین برای عکاسی کلوزآپ طبیعت با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم. عکاسی ماکرو دنیای تازه ای را در خلق تصاویر هیجان انگیز و خلاقانه می گشاید و به شما اجازه می دهد حتی از سوژه های پیش پا افتاده در طبیعت هم تصاویر خیره کننده و جذابی بسازید. وقتی توقف می کنید و از دریچه لنز کلوزآپ (close-up) به دنیا نگاه می کنید، می بینید که این دنیای مینیاتوری بسیار جذاب و دلفریب است. جزئیاتی که اغلب در نگاه به تصویر بزرگتر دیده نمی شوند، در شکل ها، فرم ها و رنگ های اسرار آمیزی آشکار می گردند. در عکاسی ماکرو جنبه هایی از کشف و خلاقیت پدید می آیند که در کمتر فرم دیگر عکاسی ممکن است. با کمی تمرین توانایی ثبت عکس های خوب را پیدا می کنید، ولی با گذشت…


ایجاد عکس های سیاه و سفید با قسمت های رنگی در فتوشاپ

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | فتوشاپ

در این آموزش دو روش برای ساخت عکس های سیاه و سفید با بخش های رنگی (قسمت های رنگی) در فتوشاپ را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از آموزش به نمونه عکس های سیاه و سفید با بخش های رنگی نگاهی خواهیم داشت. روش اول: 1: یک عکس مناسب در فتوشاپ باز کنید این عکس می تواند هر سوژه ای باشد، اما ایده آل این است که رنگ روشنی داشته باشد که بعد از اتمام کار تاثیر گذار شود، در حالی که بقیه عکس ها در سیاه و سفید زیبا به نظر برسد. 2: از لایه یک کپی بگیرید روی لایه عکس راست کلیک کنید و « Duplicate the layer» را از منو انتخاب نمایید. شما از عکس یک لایه کپی ساخته اید. 3: حال به لایه اول بازگردید   به لایه اول باز گشته و آن را از پنل ADJUSTMENTS به سیاه و سفید (Black & White) تبدیل…


آموزش عکاسی با موبایل: ۱۰ نکته و حقه برای عکاسی از ماتی حرکت یا Motion Blur

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | عکاسی

زندگی در حرکت! در این مطلب قصد داریم نکات و حقه هایی درباره ی عکاسی از ماتی حرکت را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید با استفاده از آنها، و دوربین گوشی موبایل خود، عکس هایی به صورت حرکت مات – Motion blur بگیرید. هر کجا که باشید، چه در ماشین، چه بر روی دوچرخه، در ترافیک، روی پل و یا در باشگاه، همیشه راهی وجود دارد که با استفاده از نور موجود در فضا بتوانید افکتی قوی ایجاد کنید. 1: زیر زمین   زیر زمین ترکیب بسیار جالبی از نور های مصنوعی و اجسام متحرک وجود دارد. در این شرایط حالت اتوماتیک دوربین موبایل شما نتیجه بسیار خوبی در مقابل نور و رنگ های محیط ارائه می کند. فقط وقتی مترو در حال حرکت است ثابت بایستید و از آن عکس بگیرید. 2: روی پل   برعکس عکاسی زیر زمین که باید برای رسیدن مترو صبر کنید، از…


عکس آتش در شب برقراری توازن بین نور آتش و نور آسمان شب هنگام نقاشی با نور

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | عکاسی

عکس آتش در شب یکی از جذاب ترین نوع های عکاسی است کی از زیباترین تکنیک های نوردهی طولانی در عکاسی «نقاشی با نور است» و یکی از دشوارترین کار ها در نقاشی با نور، ایجاد توازن بین نور آسمان شب و نور آتش است. چرایی این دشواری به اختلاف میزان نوردهی مورد نیاز برای نقاشی با این دو سوژه برمی گردد. آتش به یک دیافراگم کوچک احتیاج دارد، درحالیکه به تصویر کشیدن نور ستارگان مستلزم نوردهی طولانی با حداکثر میزان گشودگی دیافراگم است. دنیس کالورت (Dennis Calvert) که در زمینه نقاشی با نور فعال است، اطلاعات ارزشمندی را به اشتراک گذاشته و نحوه ی ایجاد این توازن را بدون هرگونه اتکا به فتوشاپ، شرح داده است. رمز چنین کاری در بهره گیری از لنزهایی است که دارای حلقه تنظیم دریچه­ دیافراگم بوده (aperture ring) و امکان تغییر این دریچه را در حین نوردهی فراهم می­ آورند. امروزه با وجود…


چرا عکسهایی که از سوژه های متحرک می گیرم مات یا تار می شوند؟

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | عکاسی

چرا عکسهایی که از سوژه های متحرک می گیرم مات یا تار می شوند؟ در عکاسی با دو نوع مات شدن عکس مواجه می شویم (البته سه نوع است، ولی در اینجا فرض می کنیم که همیشه دوربین خود را تمیز نگه می دارید و مات شدن نوع سوم اتفاق نمی افتد). در این مطلب در مورد دلایل مات شدن عکس و راهکار هایی برای جلوگیری از این مشکل صحبت خواهیم کرد. دو نوع مات شدن عکس: ماتی فوکوس و ماتی حرکتی. در عکس زیر ماتی فوکوس (عکس سمت چپ) و ماتی حرکتی (عکس سمت راست) را مشاهده می نمایید.   ماتی فوکوس (مات شدن عکس بر اثر فوکوس – Focus blur) به سادگی زمانی اتفاق می افتد که سوژه شما از فوکوس دوربین خارج باشد. راه چاره آن این است که از روشن بودن اتوفوکوس یا فوکوس خودکار مطمئن شوید و دوباره امتحان کنید. اگر سوژه همچنان از فوکوس خارج…


۳ روش سریع برای حصول مناسب نور در عکاسی

شنبه 13 تیر 94 | مهدی نیکدل | عکاسی

نور در عکاسی یا براکتینگ نوردهی (exposure bracketing) بر خلاف آنچه که بعضی ها تصور می کنند، اصلا چیز پیچیده ای نیست. براکتینگ روشی است که در آن از یک صحنه یکسان، چندین شات با تنظیمات نوردهی متفاوت می گیرند. با این کار، می توان مطمئن بود که یکی از عکس ها مناسب ترین نوردهی را داراست. به کار بردن این روش، علی الخصوص در موقعیتهای نوری مشکل یا وقتی که قسمتهای بزرگی از صحنه بسیار روشن یا بسیار تاریک است می تواند خیلی مفید باشد. در ادامه این مطلب به exposure bracketing خواهیم پرداخت. ساده ترین راه برای براکتینگ، گرفتن عکس هایی علاوه بر عکس اولیه است که نسبت به اولی (که با میزان نوردهی محاسبه شده توسط دوربین ثبت شده است) روشن تر یا تاریک تر اند. برای براکتینگ، می توان از مد اولویت دیافراگم (Aperture Priority یا Av) یا تنظیمات دستی (manual) استفاده کرد و یا این…